Bounce rate, někdy také označovaný za exit rate, je hodnota, která vyjadřuje poměr návštěvníků, kteří bez další akce opustili váš web. Vyjadřuje se procentuálně. Pokud máte bounce rate 100 %, znamená to, že každý návštěvník, který přišel na vaše stránky, zase odešel aniž by na cokoliv na stránce klikl.
Samozřejmě za určitých okolností chceme, aby zákazník klikl na některý z externích odkazů. Například reklamu anebo tlačítko sociální sítě. To už jsou ovšem cíle, které si musíme stanovit a takovéto návštěvníky pak do bounce rate nemusíme zaznamenávat.
Jak ale donutit návštěvníka, aby zůstal na webu co nejdéle?
1. Řekněte mu co má dělat
Znáte call to action prvky? Jedná se o části na stránce, které vyzývají návštěvníka k nějaké činnosti. Většinou je jejich úkolem získat pozornost a usnadnit navigaci. Dostat zákazníka kam chceme. Call to action však nemusí využívat jen eshopy. Klidně je použijte i u vašeho online magazínu.
Velice dobrým příkladem jsou call to action prvky pro diskuzní fóra anebo online magazíny. Pokud je návštěvník registrovaný můžeme u něj sledovat jaké příspěvky už jednou přečetl a upozornit jej na nové.
Vítej zpět Jméno, od tvé poslední návštěvy ve tvé oblíbené sekci Název přibylo 21 nových příspěvků.
Samotným podbarvením (odkazem) jej vyzýváme aby na ně klikl.
I o nepřihlášeném návštěvníkovi si můžeme ukládat informace. Například co hledal, jak se na stránky dostal atd. Nebojte se takovéto data využít. Když přijde přes vyhledávače na starší článek můžete jej informovat o tom, že článek už je starší a od té doby přibyl nové příspěvky s podobným tématem.
2. Některé věci jsou naučené, takže neexperimentujte
Lidé jsou na některé věci už zvyklí a zbytečné experimentování je může naštvat anebo vyplašit. Například vědí jak vypadají ikonky sociálních sítí. Pokud si vymyslíte vlastní, tak i když vám budou připadat vtipné, úžasné, dokonalé, tak návštěvník by radši ocenil klasiku.
Obdobně působí například ikonka lupy u vyhledávání, formulář pro komentáře, který se bude chovat jinak, nestandardní navigace anebo nákupní košík, který nebude vypadat jako nákupní košík a navíc bude jinde než vpravo nahoře.
Nezapomínejte, že jedině pokud se bude návštěvník cítit na vašich stránkách jako doma, tak se bude vracet.
3. Interaktivní prvky
Moderní web je interaktivní nikoliv jen statické médium, které předává informace. Lidé chtějí diskutovat, hlasovat v anketách a všechno hodnotit. Výhodou interakce je i to, že se pak vrací, aby mohli v interakcích dále pokračovat.
Zkuste popřemýšlet co by se na vaše stránky hodilo, projděte si konkurenci, třeba i tu zahraniční. Recenze, diskuze, ankety to všechno lidem pomáhá získat k webu vztah.
4. Odstraňte překážky
Znáte takovou tu situaci, kdy přijdete na web a hned na vás vyskočí popup okno s tím ať vložíte svůj email? Tak takovéto stránky lidé zavírají, protože jim překáží v čtení obsahu. Zvláště pokud nestačí kliknout na ESC či mimo oblast formuláře.
Obdobně ale také působí pomalu nahrávající se reklama, která roztočí větrák na grafické kartě, nutnost vyplnit složitý captcha kód anebo komplikovaná navigace.
Odstraňte z webu všechno přebytečné a komplikované. Nechte jen to funkční. Vše zrychlete na maximum.
5. Buďte kamarádský k mobilním zařízením
Ať chcete či nikoliv, mobilní zařízení jsou na vzestupu a už dnes na některých webech mají dokonce většinu. Přitom návštěvník s mobilním zařízením má dnes stejnou hodnotu jako jakýkoliv jiný. Moderní chytré telefony jsou plnohodnotné počítače, které zvládnou to samé co desktopy anebo notebooky. Není nutné tedy na ně pohlížet jako druhořadé.
Zatímco dříve byly za mobilní stránky považovány všechny s odlehčeným obsahem dnes je pro ně synonymem responzivní design. Nebojte se jej,