Jak se nenapálit u hostingu a domén

Možná tomu nebudete věřit, ale pokud si u nás registrujete a budete prodlužovat domény, tak rozhodně neuděláte chybu. Kvalita služeb v Česku, co se týká domén, se za poslední roky velice zlepšila. I tak se ale vyplatí nevsázet na náhodu a připomenout si některé pravidla, která vám mohou ušetřit nejen peníze ale i nervy.

Prostudujte si detailně podmínky

Je jasné, že si každý provozovatel služby potřebuje krýt záda a tak do podmínek užívání napíše naprosto všechno, co by se mohlo i nemohlo stát. Když pak tyto podmínky srovnáte, tak máte pomalu strach si ke všem dát své služby, protože ručíte i za to, že vaše HTML stránka fyzicky zlikviduje celé datacentrum.

Samozřejmě s tímto se nedá nic dělat, podobnou formuli mají v podmínkách všichni, co by však nemělo uniknout vaší pozornosti je zodpovědnost provozovatele. Ten vám totiž nabízí službu a zavazuje se, že jí bude nějakým způsobem poskytovat. Projděte si tak důležité pasáže o dostupnosti, zálohách a odpovědnosti. Možná se budete divit, ale spousta provozovatelů má buď přímo v provozních podmínkách anebo podmínkách konkrétní služby například dostupnost. I když není garantovaná a nedodrží jí můžete nenápadně poslat email na obchodní oddělené a zmínit, že nebyla dodržena a vy byste ocenili nějakou nefinanční kompenzaci, třeba prodloužení služby. Je zcela běžné, že vám nabídnou slevový kupón, reklamní předmět ale i týden či měsíc provozu zdarma, zvláště pokud jsou si svým pochybením jistí. Zkuste to.

Skryté ceníky

Většinou u každé služby potvrzujete další podmínky užívání. Právě zde jsou často schované skryté ceníky. Například je zde napsáno, že za zásah administrátora či technika je účtována nějaká částka. Nemusí se nutně jednat o podvod, někde to prostě mají, abyste je zbytečně neotravovali nad rámec, toho co mají dělat. Ovšem jsou případy, kdy ten zásah technika může být třeba i nastavení DNS serverů. Pár kliků a jste chudší o několik stovek. Co je vždy důležité, že by vás na toto měl někdo upozornit. Tedy něco jako: „Tento úkon/služba je zpoplatněna částkou XXX Kč. Pokud s tím souhlasíte, tak napište souhlasím.“ anebo nějak podobně. V případě, že se žádné upozornění konat nebude, tak se nebojte a zkuste napsat na obchodní oddělení, že jste si nebyl vědom, že je toto zpoplatněno a ani vás na to nikdo neupozornil ačkoliv měl. Někdy vám to odpustí.

Další věc jsou různé zpoplatněné službičky, které jinde máte zdarma. Například stále existují provozovatelé, kteří si účtují poplatky za vedení DNS záznamu. Ovšem pokud směřujete na jejich webhosting, tak je to zdarma. Po čase službu zrušíte, necháte si webhosting a najednou se divíte, že vám dorazí tučná faktura.

Expirované domény

Různé domény mají odlišná pravidla a každý registrátor to má u každé navíc trochu jinak. Například naše národní doména .cz po expiraci 30 dnů normálně funguje, dalších 30 nefunguje (jakoby se vypne DNS) a 61. den je smazána. V Česku je zvykem, že registrátoři toto nijak zvlášť neřeší. Posílají vám upozornění, výzvy a pokud nereagujete prostě nechají doménu smazat. Zato u nadnárodních domén (.com, .net, .org atd.) je situace úplně odlišná.

Jakmile gTLD expiruje, tak se její obsah změní na reklamu, emaily přestanou fungovat a pokud budete s prodlužováním otálet, tak se dostane do stavu Redemption Period, kde se za obnovení platí manipulační poplatek 150 USD. Detailně je popsán proces expirace .com domény zde. Pozor u nás moc skutečných registrátorů není, většina jsou jen přeprodejci služeb a tak ani „vytáhnout“ doménu z tohoto stavu neumí.

V zahraničí je poměrně běžné, že každý doména má nastavené automatické prodloužení. Takže pokud si nedáte pozor, tak i doména o kterou nemáte zájem bude zničehonic prodloužena.

Vše si nejdříve vyzkoušejte

Dnes už všichni nabízejí různé formy vyzkoušení zdarma. Někdo to má rovnou na určitý čas, jiné nabízejí různé trial verze a pak jsou tu služby s odstoupením do určitého počtu dnů zdarma. Překonejte počáteční nadšení a opravdu si vše vyzkoušejte. Nemusí vám sednout maličkosti jako adresářová struktura, administrace anebo nemožnost platit třeba přes PayPal. To jsou maličkosti, které se dají překousnout, pokud služba opravdu stojí za to, ale pak jsou tu řekněme nedostatky jako nemožnost hostovat IDN domény/subdomény/emaily, chybějící knihovny, chybějící služby (SSH), které opravdu potřebujete. Nepodceňujte to a opravdu do detailů projděte.

Co se vyplatí otestovat je rozhodně zákaznickou podporu. Zkuste je po telefonu, chatu a emailu kdykoliv uznáte za vhodné. Musí tam být a fungovat třeba v neděli ve čtyři ráno. Hardware serverů se rozhodně přestat fungovat kdykoliv.

Pokud webhoster nabízí vrácení peněz bez udání důvodu, ale zároveň k službě poskytuje něco, co se nedá vrátit (třeba doménu), tak plnou část peněz zpět nedostanete. Na to je třeba dávat pozor.

Hledejte odborné recenze

Stejně jako u eshopů i u poskytovatelů služeb funguje velice dobře dohledat si zkušenosti ostatních. Dobře poslouží blogy, diskuzní fóra a sociální sítě. Ovšem pozor, je třeba brát ohled na to, že největší poskytovatelé mají vždy nejvíce kladných ale i záporných hodnocení. Nováček tak může být v počtu kladných znevýhodněn a suverénní jednička na trhu zase často oblíbeným terčem negativních kampaní.

Ideální je tak podívat se po odborných recenzích, kde jsou shrnuty výhody i nevýhody jednotlivých služeb. Soustřeďte se spíše na hodnocení služeb, než značek. Hodnotit novou službu webhostingu na základě pět let staré recenze na VPS není ideální. Berte vážně jen recenze, které opravdu popisují danou službu. Tedy jejich pisatel si opravdu službu vyzkoušel a ne jen o ní píše, protože za ní dostal zaplaceno.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *