Velká většina menších webů blogů či magazínů začíná registrací domény, koupě webhostingu a nahození redakčního systému jako je WordPress. Následně se řeší šablona, první obsah, pluginy, sociální sítě a další věci. Což je popravdě celkem slušný zmatek, který vám může přidělat slušné problémy. Například integrace reklamy do šablony nemusí být tak jednoduchá, jak do šablony, která je pro reklamu už připravená. Obdobně se vyplatí například počítat už do začátku s pluginem na zobrazování souvisejících článků. Je to nespočet věcí, které musí navzájem dobře fungovat.
Začít byste měli to do listem. Seznamem úkolů, které budou potřeba pro fungování webu. Postupně jak jej budete procházet zjistíte, že některé věci je třeba rozšířit a domyslet. Zjistíte, že postranní lišta u šablony musí být širší přes 250px, aby se do ní vešla reklama. Že vaše oblíbená šablona nebude tak hezká pokud, ke každému článku nebude ilustrační obrázek anebo že počítat návštěvnost se vyplatí nejen Google Analytics, ale i pluginem SlimStat.
Seznam úkolů rozdělte na technické zázemí, vzhled a růst. Do technického zázemí patří doména, webhosting, ochrana redakčního systému (antispam, WordFence, změnit přihlašovací jméno administrátora), zálohování a další věci, které jsou k fungování webu nutné.
Do vzhledu patří šablona, pluginy pro uživatele, příprava ploch pro reklamu, komentářové systémy, propojení se sociálním sítěmi atd.
Růst by měl obsahovat všechno, co hodláte udělat v budoucnosti. Když si uděláte seznam, co plánujete s webem během následujícího roku, zjistíte s čím je třeba začít už od začátku. Například založit si účty na nejpoužívanějších sociálních sítích, už od začátku mít rozdělený obsah do určitých kategorií, sbírání e-mailových adres, SEO pluginy a tak dále.
Spousta věcí se zdá ze začátku jako zbytečných. Například vyčlenit místa pro reklamní plochy, když návštěvnost bude minimální. Do začátku však mohou být velice nevtíravé až pasivní. Stále lepší než velká prázdná místa a rebelující komunita. Obdobně je to i s nasazením různých měření. Ovšem na základě nich zjistíte, co se uživatelům líbí anebo s jakou zátěží se web potýká.
Zjednodušeně řečeno, pokud něco budete dělat v plánované blízké budoucnosti, je dobré s tím začít hned. I s tím vám pomůžou dobře sestavené to do listy. Klidně si seznam toho, co budete potřebovat napište na papír a přemýšlejte o tom cestou do práce anebo před spaním. Dobře promyšlený projekt má často větší šanci než na rychlo splácaná konkurence.