Jak vytvořit vlastní eshop levně

Asi každý zkušenější internetový uživatel někdy přemýšlel nad tím jaké to je mít vlastní eshop. Na okamžik se zasnil o tom, že nebude muset chodit do práce a všechen byznys povede z pohodlí domova. Budou mu chodit po celý den objednávky a on jen jednou či dvakrát za den zajde na poštu vše odeslat. Pravda je však daleko tvrdší. Zkusme ale nahlédnout za oponu, jak se takový vlastní eshop dá levně pořídit.

Ve skutečnosti spoustu menších eshopů mají lidi jako přivýdělek popři práci. Vrátí se večer domů, zkontrolují zdali mají nějaké objednávky a vyřídí korespondenci, která většinou není zrovna dvakrát zábavná. Lidé totiž většinou potřebují řešit problémové situace. Se zíváním zabalí zboží a připraví vše na odeslání. A pak se věnují marketingu. Provozování úspěšného eshopu je totiž z velké části o reklamě a získávání zákazníků všemi dostupnými způsoby. Někdy pozdě v noci jdou spát. On ten eshop je spíše taková další náročná práce, z které si však nemůžete vzít volno.

Samozřejmě to nebude navždy. Pokud se vám to rozjede a začnete vydělávat peníze, které zůstanou po investici do reklamy, můžete začít uvažovat o práci na plný úvazek.

Jak už bylo zmíněno eshop bez investic nerozjedete. Jistě všichni známe magické SEO, SEM a další magické zkratky. Jenomže to není reklama, kde investujete a hned to něco přinese. Je s tím spojená spousta experimentování a propočítávání. Občas se něco vyplatí jindy ne. Když ne tak si povzdechnete a řeknete, alespoň buduji značku

Dále také potřebujete investovat do zboží, abyste to nejžádanější měli skladem. To co prodáváte mají i jindy a cena rozhodně není jediný důvod k nákupu, ale i třeba kdo má zboží skladem a dokáže jej zákazníkovi dodat co nejdříve. Peníze jsou také často „na cestě“ zatímco zboží už musí být zaplacené. Takový eshop dokážr spolykat a někde ve „vzduchoprázdnu“ držet spoustu peněz. Zvláště když dojde na předvánoční nákupy.

Zvláště začínající eshopaři se tak snaží ušetřit peníze za vytvoření eshopu na míru, kde se ceny začínají na desítkách tisíc. Raději peníze investují právě do reklamy. Shrneme si tři nejpoužívanější řešení a jaké z nich plynou výhody a nevýhody.

Eshop na WordPress + WooCommerce

WordPress je nejrozšířenější redakční systém na světě. Velice snadno se ovládá a zvládne jej používat každý, komu nedělá problém Microsoft Word anebo Open Office Writter. Existuje do něj velké množství rozšíření (plugin). Jeden takový plugin s názvem WooCommerce z něj udělá plnohodnotný eshop. Právě lidé, kteří už mají dobře osahaný WordPress na WooCommerce sází.

Samotný WordPress rozjedete téměř na jakémkoli sdíleném webhostingu za desítky korun na měsíc. Když k tomu přidáme doménu za něco málo přes 150 Kč, celková cena vašeho eshopu může být na rok kolem pětistovky. To je v porovnání s ostatními náklady prakticky nic. Samotná kombinace WordPress a WooCommerce je totiž „zdarma“. A proč ty uvozovky? Protože budete potřebovat další rozšíření, které ten váš eshop upraví do použitelné podoby pro český trh. Většina z těchto rozšíření už zdarma není. Na druhou stranu jejich cena se většinou pohybuje v řádech stokorun až jednotek tisíc a to s plnohodnotnou podporou. Je dobré si tedy promyslet co všechno budete potřebovat a hlavně vše odzkoušet.

Jestliže s WordPress nemáte žádné zkušenosti, tak je dobré, či spíše nutné, navštívit nějaké školení o WordPress, WooCommerce a o tom, jak provozovat eshop.

Školení k WordPress pořádá české WordPress komunita zdarma, popřípadě za menší poplatek. Jejich aktuální seznam najdete na naswp.cz popřípadě zkuste WordPress Meetup ČR na Facebook.

Školení pro WooCommerce jsou už dražší, ale dozvíte se tam více informací o dalších pluginech, které budete potřebovat. Hlavně že vůbec existují. Například jak napojit platební bránu, jak napojit zboží co prodáváte na různé srovnavače cen, jak na pravidelně posílat emaily registrovaným zákazníkům a tak dále. Tato školení vychází z reálných zkušeností a mohou vám ušetřit spoustu času a také problémů. Většina školení je nějakým způsobem napojena na vývojáře anebo různé SEO agentury. Je dobré se poptat po referencích například na výše zmíněné Facebook stránce.

Školení jak na eshop je hodně a často jsou dosti drahá, ale poradí vám jak efektivně utrácet za reklamu a neprodělat, jaké věci musí eshop dodržovat, abyste nedostali pokutu a také získáte spousty dalších tipů. Popravdě, takováto školení určitě navštivte než se do něčeho pustíte. Předělávat totiž už hotový eshop stojí moc času a nervů. Jestli nevíte kde začít existují speciální akce pro lidi kolem marketingu, které jsou zdarma. Nazývají se BarCamp a probíhají v mnoha krajských městech jednou za rok. Registrace je zdarma, vybrat si můžete ze spousty přednášek a celá komunita je velice sdílná. Vždy se najde někdo, kdo vám do začátku poradí. Ohledně jednotlivých BarCampů vás odkážu na Google.

WordPress + WooCommerce je jen ukázkou. Existuje celá řada redakčních systémů s doplňky, které je promění v eshop. Dokud nebudete potřebovat věci na míru, tak na nich můžete provozovat i rozsáhlý a hodně navštěvovaný eshop. Ovšem zde už je dobré mít někoho, kdo se v daném redakčním systému dobře vyzná a plugin zná. Ne jen že to umí nainstalovat, ale přímo i upravovat. Tedy hledáte programátora, který vám bude k dispozici za peníze. Opravdu za peníze. Na dobré slovo už dojelo hodně eshopů.

Jinými slovy WordPress + WooCommerce jde, ale potřebujte znalosti, které nezískáte za jedno odpoledne. Později odborníka, co se bude starat o technický chod a údržbu.

Eshop na Prestashop

WordPress není primárně určen pro eshop a vyžaduje rozšíření WooCommerce. Naproti tomu Prestashop je čistě eshopové řešení. Nainstalujete jej podobně jako WordPress na většinu sdílených webhostingů. Cena je zhruba stejná, jen je třeba vybrat trochu lepší. Ideálně vybrat hosting, kde jej znají a mají s ním zkušenosti. Prestashop je totiž náročnější na údržbu a nastavení.

Proč právě Prestrashop? Jedná se o nejrozšířenější eshopové řešení zdarma na trhu, které má ještě rozumné požadavky na hosting. Cenou se tedy vlezete do pětistovky za rak.

Popravdě chce to mít po ruce někoho kdo s ním už umí. Zatímco u WordPress + WooCommerce si ze začátku vystačíte s dostatkem školení bez programátora, tak u Prestashop to chce mít jednoho při ruce. Existují i školení, kde vás naučí jej nastavit a připravit. Ovšem aby dobře fungoval, chce to i trochu vidět pod pokličku fungování dynamicky generovaných webových stránek. Prostě jak funguje cache.

Dále je nutné si uvědomit, že komplexní eshopová řešení už předpokládají, že máte člověka, který se o ně bude starat. Například rychle rostoucí Magento vyžaduje VPS (virtuální server), za který zaplatíte stovky korun měsíčně. Lze sice rozjet i na lepším sdíleném webhostingu, ale bude tam trpět. V ideálním případě tedy budete potřebovat člověka co se vyzná v samotném eshopovém řešení a má vlastní server, kam váš eshop umístí. Tohle není zas tak výjimečné. Jsou lidé, kteří se na to specializují.

Samozřejmě platí to co u předchozího. Je nutné navštívit nějaká školení. Ovšem připravte se že budou dražší, protože eshop řešení nepoužívá tolik lidí jako redakční systémy.

Vlastní eshop postavený na službě

Existují služby, které vám pronajmou kompletní řešení a vy se nemusíte o nic technického starat. Jen si vyberete či si necháte vytvořit šablonu (vzhled), přidáte zboží, nastavíte co je potřeba a můžete prodávat.

Tato řešení jsou dražší. Většinou si musíte vybrat některý z předem stanovených tarifů. Například počet produktů v eshopu. Jestliže chcete prodávat jen nižší desítky druhů zboží, tak se cena pohybuje do sta korun na měsíc.

Vlastní eshop na službě má však mnoho výhod. Jednak neřešíte nic technické. Pokud se něco rozbije, hned na tom pracují programátoři, které nemusíte draze platit. Dále pokud zvolíte českou službu, což určitě udělejte, tak už je připravena pro český trh. Počítá správně DPH, nemá problém s českými účetními programy, zvládá napojení na oblíbené české srovnavače cen a například komunikuje s Českou Poštou. Je toho opravdu hodně co umí. Nezanedbatelnou výhodou je také bezpečné a vždy funkční napojení na platební brány. S tímto mívají předchozí řešení často problémy a je nutné si něco nechat doprogramovat.

Jestliže tedy začínáte s eshopem a chcete prodávat jen několik druhů zboží určitě dejte přednost službám. Konkurence je u nás dostatek. Například inpage.cz anebo shoptet.cz.

Většina z vás, kteří nemají zkušenosti s programováním, tak zvolte toto řešení. Místo technických věcí a trable s tím spojené se plně soustředíte na růst eshopu. Hodně lidí zabalilo svůj eshop kvůli technickým problémům. Radši si připlaťte a zkuste Eshop jako službu.

Na druhou stranu pokud si rozumíte s WordPress anebo Prestashop či jejich alternativami tak je to na vás. Je tu určitá volnost, kterou vám eshop jako služba dát nemohou. No a samozřejmě. Eshop s tisíce položkami je jako služba poměrně drahý. To už se vyplatí spíše to jiné řešení a zaplatit si někoho, kdo se vám o to bude starat.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *