Co byste měli vědět o cílení na Long tail

Long tail, česky přeloženo asi jako dlouhý ocas, je pojem, který označuje víceslovné spojení anebo i krátkou větu, kterou lidé hledají ve vyhledávačích. Většinou z důvodu, že pro jedno či dvě klíčová slova jim vyhledávač není schopen vrátit to co hledají.

Více významů, spousta výsledků a lenivý uživatel

Long taily lidé hledají například z důvodů existence více významů daného slova. Nejznámějším příkladem je oko. Když máte problém s okem a zadáte jej do vyhledávače, tak nedokáže rozeznat zdali nevidíte anebo chcete chytat zajíce. Svůj dotaz tak musíte upřesnit a právě takto vznikají long taily.

Dalším příkladem je velké množství výsledků pro obecný dotaz. Abyste zredukovali počet na ty správné, musíte dotaz rozšířit. Například chcete koupit ledničku, jenomže těch je hodně, takže musíte být konkrétnější. Rozšíříte tedy dotaz na lednička s mrazákem, ale to je stále moc. Skončíte tedy u lednička s mrazákem dole. A to je longtail

V posledním případě vznikají long taily kvůli lenivosti uživatelů. Jak jistě víte, tak nejlepším místem pro schování mrtvoly je druhá stránka vyhledávání na Google. S nadsázkou, tam hledají jen zoufalí lidé. Reálně se tam dostanou jednotky procent lidí a jen zlomek z nich na něco klikne. Za takto mizerná čísla ale může lenivost lidí. Ti jsou často tak lenivý kliknout na další výsledky, že raději zpřesní co hledají.

Výsledná podoba long tail

Asi byste řekli, že počet variant long tail k jedné frázi bude velké množství. Ve skutečnosti to tak není. Jedna či dvě varianty se stanou stěžejními. Důvodem je našeptávač, který využívají všechny vyhledávače. Ty vybere algoritmus většinou na základě počtu hledání.

Zdroje long tail

Základním zdrojem pro long tail by pro vás měla být Search Console. Nejedná se o žádnou teorii, prostě přímo vidíte, kdo co hledá a na jaké straně. Když uvidíte že nějaký relevantní long tail má pár impresí někde na Xté stránce, tak není nad čím přemýšlet.

Jestliže začínáte od nuly, můžete zkusit našeptávač, ale neberte jej jako stoprocentní zdroj relevantních informací. Našeptávače jsou občas ovlivněny sezónním výkyvem. Je také dobré si ověřit jaká je hledanost daných long tail. Využijte AdWords a Sklik nástroje, kde získáte o hledanosti alespoň nějaký přehled. Dobrým zdroje pro vytvoření seznamu long tail z našeptávače je semor.cz.

Kvalita převyšuje kvantitu

K long tail je dobré se chovat trochu jinak než k obecným klíčovým slovům. Na rozdíl od nich, totiž long tail většinou jsou přímou odpovědí. Například lednička s mražákem dole cena jasně říká, co uživatel zřejmě hledá. Musí jej tak přivítat stránka, kde uvidí ledničky s mražákem dole a porovnání cen s ujištěním, že právě tady najde tu nejlepší a nemá smysl nikde jinde hledat.

Jak náročné je SEO pro cílený long tail

V long tail bývá daleko menší konkurence. Proto jsou také potřebné menší náklady na SEO menší. Konkrétně u linkbuildingu často stačí jeden či dva kvalitní externí odkazy. Zbytek zařídí interní odkazy s přesnou frází. Na spoustu frází se dokonce dobře umístíte i bez externích odkazů. Ostatně velká investice padne do obsahu, který přesně bude pro long tail klíčová slova. Pokud bude spokojený uživatel bude i vyhledávač.

Necílený long tail

Spousta webů s dobrou autoritou získává mnoho uživatelů na necílený long tail. Kvalitní velmi rozsáhlé texty, přirozeně obsáhnou spoustu slovních spojení a pojmů. S dostatkem odkazů pak na ně vede často i hodně nerelevantních long tailů. Důvodem je, že nikde jinde není relevantních výsledků.

Často takto získávají návštěvnost diskuzní fóra, znalostní báze, obecně jakýkoliv uživateli generovaný obsah.

Black hat SEO praktiky

Nedostatek kvalitního long tail obsahu je slabinou, kterou zneužívají tvůrci automaticky generovaného obsahu. Často se s tím setkáváme u falešných eshopů, které jen přesměrovávají přes partnerský obsah návštěvníka na dodavatele. Tomuto se vyhledávače snaží bránit. Seznam má algoritmus Jalapeňo a Google Panda.

One thought on “Co byste měli vědět o cílení na Long tail

  1. Super článek, sdílím. Jen bych doplnil něco ohledně zdrojů longtail frází, které nejsou jen Search Console, AdWords a Skliku, ale o podstatně sofistikovanější mravenčí práci, ze které se dá vyždímat opravdu hodně. Doporučuji mimo uvedené nástroje zkusit pracovat také s vyhledávacími dotazy související s … (myšleno od Google i Seznam), našeptávač Google a Seznam, nástroj ÜberSuggest, fráze nacházející se v diskuzních fórech, Google Trends, Google Correlate, Soovle, KeywordTool apod. Snad nebude vadit, když odkážu na můj velmi konkrétní článek „Long Tail klíčová slova pro SEO. 10 tipů, jak je najít“ na mém blogu http://blog.digito.cz/internetovy-marketing/seo/item/long-tail-klicova-slova-pro-seo-10-tipu-jak-je-najit

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *