K čemu je u odkazů nofollow

Atribut nofollow označuje odkazy, které mají vyhledávače z nějakého důvodu ignorovat. Google takovýto odkaz bere jako Nesledovat tento konkrétní odkaz. Seznam se k němu staví obdobně. Nejčastěji se používá pro označení odkazů, které nepovažuje webmaster za důvěryhodné. Zvážit bychom jej tedy měli zvláště u komentářů, recenzí a diskuzí, kam může odkaz vložit kdokoliv.

Historie

Původně byl nofollow jako atribut meta robots v hlavičce webu. Měl říct vyhledávači, že odkazy na této konkrétní stránce nemá sledovat. Jak se zachovat k odkazu pak diktoval atribut follow/nofollow. Například jste mohli robotovi sdělit, že nic na této stránce nemá indexovat, ale odkazy má dále sledovat.

To bylo samozřejmě nedostatečné, protože webové stránky se stali už něčím víc než jen dokumenty. Aktivně nabízely cestu uživateli, později se staly interaktivními, kde se generoval obsah. S tím však přišlo také velké množství odkazů, které pro prohlížeče ztrácely smysl. Například odkaz na přihlášení, registraci, velké dokumenty, multimédia, RSS atd. Tohle vyhledávače nepotřebovaly a procházení takovýchto odkazů je stálo výkon. Zároveň však nešlo použít nofollow a tradiční metody jako robots.txt pokulhávaly.

V této době však také zažíval boom webový spam. SEO (optimalizace pro vyhledávače) bylo postaveno na odkazech a linkbuilding (budování odkazů) všemi prostředky zažíval zlaté časy. Google tak v roce 2005 vyrazil do boje a řekl, že odkaz s nofollow nemá na SEO žádný vliv. Proto jejich vkládání na webové stránky nepřinese žádný pozitivní efekt na stránku kam směřují. To spamerům samozřejmě nevadilo. Většina takovýchto spam komentářů píší roboti, kteří nějaké nofollow nesledují.

Nofollow tak vznikl z důvodu zjednodušení práce vyhledávačům a také jako zbraň v boji s webspamem.

Nofollow dnes

V dnešní době se nofollow používá na odkazy, od kterých se chce web distancovat. Dává najevo, že neručí za to kam vedou ani co se na nich nachází. Z pohledu SEO, takovýto odkaz by neměl mít žádnou váhu. Proto jej moderní redakční systémy přidávají do každého obsahu, který produkují návštěvníci (komentáře, recenze).

Je třeba si uvědomit, že vyhledávače mezi odkazy rozdělují autoritu stránky, která se přesune skrz odkazy dále. Odkaz s nofollow jí nejen nepřenese ale zároveň i pohltí. Takže u 10 odkazů se autorita rozdělí na 10 „kousků“ a každý odkaz dostane po 1 „kousku“ ať mají či nemají nofollow. Pouze ty s nofollow jí nepřenesou dál. Prostě zmizí.

Konkrétně Google odkaz s nofollow úplně vymaže ze struktury propojení stránek. Nebere v úvahu jeho existenci, nepřevádí ním žádnou autoritu prostě se tváří že tam není. Ovšem ruší jen to pozitivní anebo neutrální, co by mohl odkaz přinést. Pokud odkaz směřuje pro uživatele na nebezpečnou stránku, tak vám nofollow nepomůže a vaše stránka, kde se nachází může být penalizována. Google bere na prvním místě vždy zájmy svých uživatelů. Ty na stránku, která odkazuje na nebezpečný web rozhodně pouštět nechce.

Seznam to má podobně, ovšem je zde několik rozdílů. Google výslovně nabádá k tomu, že takto máte označovat placené odkazy. Seznam nikoliv. Dále není jasné jakou váhu přikládá Google odkazu na stránce. Seznam přímo říká, že jej bere jako obyčejný text.

Použití

Nofollow se do odkazu přidává většinou za atribut href, ovšem pozice nemá na funkčnost vliv.

<a href="http://doména.cz/" rel="nofollow">Text odkazu</a>

Zdroje

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *