Google Webmaster Tools, česky Nástroje pro webmastery, jsou služba poskytovaná vyhledávačem Google, která má pomoct majitelům internetových stránek. Mimo přímé napojení na samotný Google umožňuje zároveň i monitorování problémů s webem a poskytuje několik analytických nástrojů. Pro její používání je nutné mít založený centrální účet Google a musíte dokázat, že web vlastníte (například nahrát do hlavního adresáře vygenerovaný soubor anebo na web vložit speciální kód).
Kontrola nad Site Links
Site links je série odkazů, která se nachází pod prvním výsledkem vyhledávání. Je to jakýsi rozcestník, který se Google někdy rozhodne zobrazit, pokud považuje některé podstránky či podsekce jako důležité. Ačkoliv si nemůžete vybrat, které odkazy zobrazí, pomocí Google Webmaster Tools můžete některé návrhy zamítnout.
Nejvíce hledané fráze
S tím jak Google zavedl bezpečné hledání přes SSL, se už více není možné dozvědět na jaká klíčová slova návštěvníci z vyhledávání přichází. To celkem dost ztížilo optimalizaci stránek (SEO). Ovšem právě v Google Webmaster Tools si můžete prohlédnout na jakých průměrných pozicích se která konkrétní stránka nachází, kolik má zobrazení ve výsledcích vyhledávání a jaké procento prokliku. Tyto údaje jsou poměrně cenné, protože díky ním víte na jaká témata cílit. Pokud zároveň využíváte Google Analytics můžete obě služby propojit a nově získaná data použít do statistik.
Chybné a duplicitní titulky
Mezi užitečné nástroje určitě patří i automatická kontrola titulků stránek. Nejen že máte kompletní přehled o tom, kde se který titulek nachází, ale zároveň vás Google Webmaster Tools upozorní i na ty duplicitní. Ačkoliv se nejedná o nějaké vážné chyby, které by mohli mít nějaký zásadní vliv na fungování stránek, je to dobré varování, že ne vše může být v pořádku.
Chyby 404 – stránka nenalezena
Google Webmaster Tools monitoruje odkazovou strukturu vašich stránek. GoogleBot, který je oficiálním crawlerem (robot co prochází stránky a sbírá data), dokáže odhalit nejeden nefunkční odkaz. Pokud na takový narazí, tak jej vloží do seznamu v Google Webmaster Tools. Snadno jej zde pak můžete najít a případně i opravit. Při větším množství výskytu chyb 404 (stránka nenalezena) vám dorazí i varovný e-mail. Zde je třeba zpozornět, protože vás může Google začít penalizovat za „špatnou uživatelskou přívětivost“. Přeci jen větší množství nefunkčních odkazů může být příznakem nefunkčnosti webu jako celku a navíc pro uživatele i nepříjemným zážitkem. Chybné odkazy buď úplně odstraňte anebo je opravte.

Statistika procházení
Statistika procházení, či spíše aktivita GoogleBota, ukazuje historii za posledních 90 dnů. Tyto grafy jsou spíše informačního charakteru, ale některým webmástrům mohou posloužit i jako monitoring, který ukazuje že se něco děje.
Například větší výkyvy v grafu Čas stažení stránky, často ukazují na přetížení serveru anebo problém u webhostingu. Ovšem je nutné k číslům přistupovat s nadhledem. GoogleBot může přistupovat ze zahraničí a tak se do času započítává i odezva. Často také stahuje obsáhlejší dokumenty. Stach byste měli mít jestliže se objeví špičky delší jak 4 vteřiny (pokud samozřejmě nehostujete ebooky či jiné rozsáhlejší dokumenty).

Je třeba také vzít v potaz, že toto monitorování je z pohledu GoogleBota. Takže nezahrnuje například problémy se zobrazováním obrázků či jiných multimediální souborů. K tomuto účelu jsou lepší spíše nástroje na monitorování přenosů.