7 tipů jak udržet návštevníky na webu

Pro udržení návštěvníků na webu nemusí vždy stačit jen kvalitní příjemný design a dobrý obsah. Spousta majitelů webů odradí potenciální čtenáře či zákazníky chybami, které ze začátku působí jako dobrý nápad. Ve skutečnosti to co se vám libí se ale nemusí líbit ostatním.

1. Vše musí být přehledné a intuitivní

Pokud se návštěvník nedokáže zorientovat do 4 vteřin od načtení stránky je zde až 25 % šance, že vše zavře. Toto procento klesá s důležitostí informací na vašem webu. Pokud se zde tedy nacházejí informace, které nikde jinde nejsou, tak teoreticky neodejde.

Základní pravidlo je, že jakoukoliv informaci musí být schopný dohledat maximálně na tři kliknutí. Zkuste se tedy zamyslet, zdali to je u všeho na vašich stránkách možné.

Nepodceňujte intuitivnost ovládání. Čím méně menu tím lépe. Není nic horšího, než když si musí návštěvník vybírat mezi kategoriemi, rubrikami a třeba štítky. Ideální stránka je taková, kde myslíte za něj a on se dokliká kam potřebuje.

2. Vyhněte se agresivním prvkům

Pokud chcete návštěvníky udržet na webu rozhodně není dobré jím hned po vstupu ukázat vyskakovací okno, kde je nutíte, aby se stali fanoušky vaší facebookové stránky. Nechte to na nich. Nejdříve jim předveďte kvalitní obsah a pak jim nabídněte, že jej mohou sledovat na sociálních sítích se speciálním komentářem. To platí i o různých výzvách k odběru newsletterů. Nikdo nedává rád svůj e-mail veřejně. Už tak máme zaspamované schránky, tak proč si přidávat problémy registrací do nějaké neznámé služby.

Cokoliv co naruší normální fungování vašich stránek a vynutí si interakci s uživatelem je považováno za agresivní prvek.

3. nepřehánějte to s reklamou

Spousta lidí si myslí, že čím více a výrazné reklamy na stránky dají tím více peněz vydělají. Někdy to dokonce může fungovat i krátkodobě. Ovšem ve výsledku přijdete o návštěvníky a pak vám bude k ničemu.

Za nepříjemnou reklamu se považuje jakákoliv, která brání pohodlnému užívání stránek. Například pohyblivé bannery, které navíc ještě jezdí podle toho jak návštěvník scrolluje dolů. Při čtení by návštěvníka nemělo nic rušit. Zkuste se nad tím zamyslet a část s textem udělat pasivní. Reklama se dá „podstrčit“ i šikovně. Není nutné jí návštěvníkovi nutit.

4. funkční odkazy

Každý odkaz v článku by měl být funkční. Pokud půlka z nich vede na neexistující doménu anebo v horším případě na parkovací stránku, návštěvník může nabýt pocitu, že váš web je rozbití či neudržovaný. Naprostou katastrofou je pak odkaz směřující na zavirovanou stránku, což v dnešní době není zas tak vzácné. Spousta stránek využívajících moderní redakční systémy, je neudržována a absence aktualizací může vést až k jejímu napadení. Následně se na ní umístí škodlivý kód anebo phising obsah. Mimochodem odchozí odkazy na zavirované stránky jsou jasným signálem pro vyhledávače pro penalizaci stránky. A naštvat Google či Seznam znamená přijít o spoustu kvalitních a cílených návštěvníků.

Odkazy, které na stránky umístíte jsou vaše zodpovědnost. Pokud používáte WordPress můžete zkusit plugin Broken Link Checker, který postupně prochází vaše příspěvky a kontroluje odchozí odkazy. Pro ty další doporučuji program Xenu’s Link Sleuth.

5. vaše stránky musí svištět

Pokud se nenačtou do 4 vteřin odejde 1 návštěvník z 10. Pokud do 10 vteřin, tak zůstane jen 1 ze 4. Ačkoliv každý průzkum ukazuje něco jiného, vždy je v nich jasně napsáno, že dlouhé načítání vás stojí čtenáře či zákazníky. Navíc existuje i studie, která bere v potaz aktivitu. Ti kteří odchází jako první, jsou často právě ti, kteří spontánně sdílí to co se jim líbí na sociálních sítích. O ty je rozhodně škoda přijít.

O rychlosti stránek pojednával článek Proč byste se měli zajímat o rychlost načítání stránek.

6. dávejte si pozor na komentářový spam

Komentáře jsou príma, protože z průměrného článku mohou udělat studnici vědomostí anebo vyvolat vášnivé debaty, které se často dobře čtou. Problém je pokud místo lidí „diskutují“ roboti a předhání se, kdo udělá největší nepořádek. Většina robotů navíc propaguje služby a zboží, které vám ubližují ve vyhledávačích.

Pokud nemáte čas a možnosti zabránit komentářovému spamu zakažte komentáře.

7. Myslete na návštěvníky s mobilním připojením

Ačkoliv záleží na zaměření vašeho webu. Pokud si chcete udržet na webu návštěvníky surfující z mobilních zařízení, je třeba na ně brát ohledy při návrhu designu. Nemusíte se hned hnát do responzivního web designu, ale neuškodí si alespoň otestovat vzhled v některém z emulátorů mobilních prohlížečů. Pro rychlý test můžete zkusit službu mobiletest.me.

 

One thought on “7 tipů jak udržet návštevníky na webu

  1. Se spamem se dá na WordPressu velice snadno zatočit,chce si to jen vyhrát s nastavením 😉 .
    Plugin na kontrolu odkazů je dobrá věc.
    Rychlost se zvýší optimalizací všech prvků na webu a kvalitním hostingem.
    Optimalizovat pro návštěvníky z mobilním připojením není až tak nutné, pokud je celý web optimalizovaný z důvodu zrychlení načítání. Tedy stránka je ořezána na minimální velikost.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *