Jaké zvolit měření návštěvnosti webových stránek

Měření návštěvnosti stránek je pro provoz úspěšného webu velice důležité. Zjistíme kdo na naše stránky chodí, odkaz, proč, jak dlouho se zdrží, co nejčastěji čte a popřípadě i proč naše stránky opustil. Díky těmto informacím můžeme naše webové stránky neustále vylepšovat a poměrně rychle opravit i některé chyby.

jak funguje měření návštěvnosti

Technicky vzato máme externí a serverové metody měření návštěvnosti. Externí vychází z dat skriptu, který si vložíme na stránky. Může to být pro návštěvníka neviditelný kód anebo například obrázek. V obou případech se vyhodnocují takto získaná data. Nevýhodou je jejich omezení. Pokud návštěvník používá nějaké pokročilejší zabezpečení, které automaticky vypíná jakékoliv externí skripty, anebo kvůli přeneseným datům nemá spuštěné obrázky, měření návštěvnosti není přesné.

Naproti tomu serverové nástroje pracují s přímo s přístroji. Cokoliv, co pošle jakýkoliv požadavek na server je zaznamenáno do logů a analytický program dokáže tyto data velice přesně vyhodnotit. Často se využívají i logy: access log a error log. Ty nám dokáží velice rychle poskytnout důležité informace o případných chybách či útoku.

externí nástroje

Nejvíce rozšířeným nástrojem na měření návštěvnosti webových stránek je Google Analytics. Množství a míra jakou dokáže data zpracovat je pro běžného uživatele doslova neuvěřitelný. Pro pokročilejší webovou analýzu ale nezbytná. Navíc je služba napojitelná na Google webmaster tool, AdSense a AdWords. Pokud své stránky optimalizujete pro vyhledávač Google rozhodně Google Analytics využijte.

V Česku je velice oblíbená služba TopList.cz. Ani zdaleka neposkytuje tak rozsáhlé informace a možnosti jako Google Analytics, ale díky zařazení do žebříčku můžete získat i nové návštěvníky. Navíc od umístnění kódu prakticky hned získáváte data.

Serverové nástroje

Serverové nástroje bychom mohli rozdělit na ty skutečně serverové a aplikace či rozšíření k našim stránkám. Například pro WordPress je zajímavou volbou plugin WordPress Statistics. Sice ani zdaleka neposkytuje takový komfort jako Google Analytics, ale v porovnání s ním dokáže odhalit chyby na webu. Navíc funguje opravdu v reálném čase.

Mezi opravdové serverové nástroje na měření návštěvnosti patří AWStats. Masivní ale přehledný program sledující jakoukoliv aktivitu na serveru. Například cross site scripting útoky, různé roboty a chyby zjistitelné ze access log a error log.

Který si vybrat?

Mimo zmíněné existuje spousta dalších. Záleží jen na vás, který vám sedne. Ideálně je zvolit jeden serverový a pak Google analytics. Sice se o data dělíte s Google, ale ta luxusní analýza dat za to prostě stojí. Ze serverových záleží na poskytovateli vašeho hostingu. Jestli nabízí AWStats tak bych to dále neřešil a zvolil jej. Chybu určitě neuděláte.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *