Sklik provozuje a také technicky zaštiťuje největší český vyhledávač Seznam. V současné době se jedná o jedinou konkurenci Google AdSense pro partnery a Google AdWords pro inzerenty. I přes mnoho pokusů zde momentálně nenajdete žádnou lepší náhradu.
Seznam Sklik vs Google AdSense – výdělky
Nejčastěji jsou oba systémy srovnávány v kategorii výdělků. Pokud pomineme individuální pocity a soustředíme se na metriky CPC (cost per click – cena za klik) a CPM/CPT (cost per mille/cost per thousand – cena za tisíc zobrazení) můžeme na první pohled oba systémy opravdu srovnat.
Ilustrativní výsledky z roku 2015, kdy se u tématických webů sečetly imprese, prokliky a výdělky.
Obecné web s tématikou online her za rok 2015
CPC | CPT | |
Sklik | 3,47 Kč | 4,12 Kč |
AdSense | 4,10 Kč | 12,13 Kč |
IT blogy za rok 2015
CPC | CPT | |
Sklik | 4,32 Kč | 12,32 Kč |
AdSense | 7,01 Kč | 23,07 Kč |
AdSense dosáhl většího množství prokliků s větší průměrnou cenou oproti Sklik. Obecně je možné potvrdit lepší cílení a zřejmě i lepší výběr reklam.
Problém ovšem je, že pro takové srovnání potřebujeme dostatečný vzorek, což jsou alespoň desítky tisíc zobrazení za měsíc (nemůžeme srovnávat rok), za stejné období, formáty a samozřejmě i téma. U Google AdSense do hry ovšem vstupují navíc personalizované výsledky postavené na informacích z jeho dalších služeb. Zvláště YouTube a Google plus. Teoreticky tak může Google AdSense daleko lépe zacílit.
Možnosti reklam Sklik vs AdSense
V porovnání s Sklik má AdSense lepší výběr velkých reklamních formátů. Největší horizontální má 970×250 px a největší vertikální 300×600 px. U těchto velkých ploch je ale snížen maximální počet zobrazených reklam. Sklik má největší horizontální 930×180 px a největší vertikální shodně 300×600 px. Ovšem nejsou zde omezení.
Na rozdíl od AdSense je však možné Sklik přímo nastavit, aby preferoval kontextové reklamy a to dokonce u konkrétních reklamních ploch. AdSense má s tímto problém. Lze je vypnout jen pro celý účet a to je ještě občas dosti sporné. Většinou to vede k dočasnému snížení příjmů, což působí až podezřele (osobní dojem).
Vkládání reklam u Sklik je také více volné než u AdSense. Lze je umístit poblíž aktivních prvků jako jsou videa anebo hry. AdSense má velice přísná pravidla, která je nutné dodržovat.
Podpora AdSense vs Sklik
Tady vyhraje jednoznačně Sklik, protože AdSense žádnou podporu nemá. Pokud se dopustíte nějakého přestupku jedná s vám pouze robot. Často ani nevíte k čemu konkrétně došlo. Podpora Sklik oproti tomu poskytne dostatek informací k nápravě a řešení.
Peníze a byrokracie
Výplata peněz u AdSense je možná po dosažení 2000 Kč, u Sklik je to 500 Kč anebo na konci roku. Oba si vystaví pro sebe doklad, s kterým pak pracujete. Vystavíte se fakturu, kterou spárujete s tím, co vám dorazilo na účet.
Pro používání AdSense musíte být plátce DPH anebo osobou identifikovanou k DPH. Je to z důvodu poskytnutí služby jinému subjektu v rámci EU. To sebou přináší i nutnost elektronicky podat VIES. Ačkoliv se nejedná až o takové komplikace, pro běžného člověka tato byrokracie nemusí být vždy jednoduchá.
Závěr
Pokud začínáte a nemáte s PPC reklamou zkušenosti, zvolte Sklik. Po odladění začátečnických chyb a s dostatkem návštěvnosti na pořádné zisky (můžete si to spočítat podle CPT) můžete vyzkoušet AdSense. Kvůli pár stovkám za měsíc, to však nemá cenu. Více se natrápíte kvůli byrokracii.
Dále je třeba si uvědomit, že PPC by mělo posloužit jako náhrada za jiné formy reklamy. Například přímý prodej potenciálním zájemcům, kde si můžete říct v závislosti na zaměření webu o několikanásobek CPT, co získáte na PPC. Pokud existuje vhodný affiliate program, volte spíše tuto formu reklamy. Máte volnější ruce, můžete si vytvářet vlastní reklamní formáty a díky tomu, že znáte své návštěvníky je i daleko efektivnější.