Dostat návštěvníka na stránky je někdy celkem náročný úkol. Stojí vás to hodně úsilí a často i peněz. Není pak nic horšího, než když vám návštěvník stránku prostě zavře. Dopátrat se proč to udělal nemusí být vždy jednoduché. Pokud dodržíte následujících 7 rad, tak míra náhlého opuštění vašich stránek určitě klesne.
Čisté a přehledné menu
Pokud vaše stránka používá menu pro navigaci, je důležité jej udržet čisté a přehledné. Větší množství položek může být pro návštěvníka velice matoucí a on pak bude zbytečně frustrovaný. Najít ideální počet položek není snadnou záležitostí. Musíte brát ohled na vlastní design, znalosti návštěvníka a délku textů.
Právě délka a forma textů může být dalším problémem u typického uživatelského menu. To co se vám zdá jako přirozené a jasné nemusí být ani zdaleka takové pro návštěvníka. Vy se nejen vyznáte na stránce a hierarchii, ale dávám vám i přesně takový smysl jaký chcete. Ovšem mezi vašimi návštěvníky budou lidé z různých věkových skupin a odlišným vzděláním. Budou i oni všechno chápat tak jako vy?
Je dobré si udělat pár testů se známými a poprosit je ať před vámi na stránkách něco najdou. Z jejich reakce možná budete překvapeni, ale zároveň vám pomůže u další optimalizaci.
Call to action prvek na každé stránce
Call to action prvky jsou velice důležité, protože návštěvníkovi udávají směr. Máte možnost jej tak navádět po webu, tak jak si přejete. Většina provozovatelů internetových stránek dává call to action prvky pouze na finální stránku. Například u eshopu to je vložit do košíku. Ovšem hodí se i napište recenzi, podělte se s přáteli, přihlaste se k odběru emailů atd.
S call to action prvky to ale není dobré přehánět. Větší množství může vést ke zmatení anebo se jejich efekt navzájem vyruší.
Dejte kontaktní informace všude, kde je potřeba
Mezi jeden z klasických problémů, který pociťují internetově málo zkušení lidé je nemožnost najít kontaktní informace na webu. Ti zkušenější budou hledat formulář s kontaktem, ale ti ostatní jej nedohledají anebo třeba nebudou ani umět používat. Proto je dobré dávat kontaktní informace všude tam, kde by mohl vzniknout problém.
Jako firma se nemáte za co stydět. Telefonní číslo na podporu můžete mít jako součást designu klidně v záhlaví stránky. Zároveň se v posledních letech stalo dobrým zvykem dávat do stránek větu typu: „Potřebujete pomoct, kontaktujte naši zákaznickou podporu.“ a hned vedle odkaz. Existují lidé, kteří budou chtít objednávku služeb vyřídit po telefonu. Ačkoliv je to pro vás administrativně náročnější než automatický proces přes web, je třeba si uvědomit, že takto někteří lidé prostě uvažují a chtějí to. Pokud mají problém mohou přejít ke konkurenci, kde budou mít subjektivní pocit, že se s nimi zachází lépe (web je přívětivější).
Udělejte stránku přístupnější pro mobilní zařízení
Podíl mobilních zařízení je už tak markantní, že je nutné jim přizpůsobit stránky. Je třeba se ta vyhnout některým technologiím jako je například flash a začít uvažovat nad tím, jak web bude vypadat v různých mobilních zařízeních.
Dnes už není nutné dělat zvláštní verze webu pro mobilní telefony. Dnešní mobilní zařízení mají kvalitní displeje a dokáží stránku zobrazit stejně kvalitně jako stolní počítače. Ovšem s čím mají problém jsou široké anebo velké prvky. Nejčastěji se jedná o reklamy. Na ty je potřeba dát si pozor, aby nerozhazovali design.
Z vašich statistik možná vychází, že převážná většina lidí, která si něco koupí použije počítač, ovšem víte kolik z nich si předtím prohlédlo zboží na mobilním zařízení?
Slaďte design webu a společnosti
Častým problémem u firemních webů je, že jsou designově odlišné od toho co používá firma. Například pokud používá všude v interierech, výrobcích a propagačních materiálech červenou a bílou barvu a stránky máte modré, tak to prostě stálého zákazníka zmate. Bude mít pocit, že je někde jinde a může odejít.
Toto nepodceňujte ani jako provozovatel internetových stránek například malé restaurace. I když máte pocit, že internetové stránky používáte spíše z donucení, tak stejně využijte maximálního potenciálu, který internet nabízí. Často zde stačí velká fotka na pozadí webu z vašeho interiéru. Zákazník hned bude vědět, že je správně.
Zbavte se všeho co může rozptylovat
Internetové prohlížeče dneska dokáží divy, zvláště když se nakombinují třeba s technologii flash. Jenomže hrající hudba, automaticky puštěné video může být spíše na škodu a někdy i návštěvníka doslova vyděsit. Ideální je proto na stránce mít co možná nejméně rušivých prvků.
Společnosti se často dopouštějí této chyby u propagačních akcí, kdy se celá obrazovka překryje velkou reklamou. Jistě vaši pravidelní zákazníci toto možná ocení, ale nový mohou být zaskočeni.
Dávejte si také pozor na různé animace. To že se líbí vám neznamená, že nebudou rušit ostatní.
Také je dobré vyhnout se na firemním webu externí reklamě. Zvláště nevhodné je využívat reklamní systémy. Všechno na webu byste měli mít pod kontrolou.