Nejoblíbenějším nástrojem na měření návštěvnosti je Google Analytics. Poskytuje detailně statistiky, které navíc umí navzájem propojit, tak abychom z výsledků mohli vyvodit zajímavé závěry. Například, které témata naše návštěvníky nejvíce zajímají, za jakých okolností nejvíce sdílejí obsah anebo u eshopů v jakém kroku objednávku nejčastěji zruší. Problém však je, že ne vždy Google Analytics anebo externí měření návštěvnosti funguje jak by mělo.
Roboti a jiná havěť
Váš web denně navštíví desítky různých robotů a automatických skriptů, kteří mají nějaký úkol. Někdy prochází váš obsah a ukládají si jej, jindy zkoumají různé parametry, ovšem nejčastěji si jich všimnete, když se snaží vkládat spam anebo uhádnout vaše heslo. Ve většině případů je externí služby jako Google Analytics neměří, protože ani nemůžou. Roboti měřící kódy ignorují, nevolají je.
Pokud chcete vidět kompletní provoz na vašich stránkách musíte se podívat po nějakém měření návštěvnosti, které pracuje ideálně na serveru. Například zpracovává serverové logy. Nejznámější je zřejmě AWStats, který je pro běžné užívání zdarma. Neunikne mu nic. Ať už robot navštíví stránku či obrázek, všechno vidí. Dokonce umí spočítat i přenesená data.
Pokud chcete jít ještě níž, můžete si aktivovat a stáhnout access log. Což je soubor, který zaznamenává úplně všechny požadavky na server. Využívá se hlavně v okamžiku, když potřebujete zjistit, co přesně způsobuje zátěž serveru. Například se pomocí něj dohledávají roboti, neměrně zatěžující server. Následně se jejich aktivita zakáže.
Spam měřících kódů
Existují roboti, kteří jsou speciální naprogramování k tomu, aby spamovaly váš měřící kód. Vytváří tak falešnou návštěvnost, kterou vidíte ve výsledku. Většinou je jako zdroj návštěvnosti uvedena adresa, na kterou dělají reklamu. Toto se nazývá referral spam. Problém s tím má zvláště Google Analytics.
Někdy tito roboti přímo navštíví vaši stránku a pak zavolají měřící kód. V tomto případě se vhodným pravidlem dají zablokovat v .htaccess anebo o úroveň výše. Jindy však přímo volají měřící kód a stránku ani nenavštíví. Zde je pak třeba filtrovat přímo z výsledků v administraci měřící služby. Prostě je „odmazat“ jako vadné.
Lidé co dbají na svou bezpečnost
Někteří lidé vědí jak „funguje internet“ a rozhodli se, že si upraví pravidla podle sebe. Například se nechtějí nechat po internetu sledovat. Proto různé měřící kódy třetích strach jejich prohlížeč odmítá. To může znamenat například zablokované domény anebo jen cookies. Také mohou využívat proxy server anebo VPN. Ve výsledku tyto lidi externí služby na měření návštěvnosti nevidí. Kuriózně tak může kombinací různých měření vzniknout výsledek, že 2 návštěvníci provedli 3 opuštění stránek přes banner. Jinými slovy například Google Analytics zjistí 2 přístupy různých návštěvníků a redakční systém eviduje 3 prokliky z různých IP adres na reklamu.
Lidí, kteří dbají na větší bezpečnost přibývá. Takže je možné, že do budoucna vám takto budou daleko více nabourávat statistiky.