Čím nahradit problémový Google Analytics

Google Analytics je nejrozšířenějším nástrojem na sledování návštěvnosti a zároveň jedním z nejlepších. Problém však nastal 1. října 2015, odkdy je nutné pro jeho používání umístit na stránky lištu s varováním před Cookies. Bez něj porušujete zásady Google. Vzhledem k tomu, že touto ohavností určitě nechcete trápit vaše návštěvníky je dobré porozhlédnout se po alternativě.

Serverové řešení – Awstats

Google Analytics a jemu podobné služby pro měření návštěvnosti jsou postavené na získávání dat prostřednictvím JavaScript. U zaběhnutých webů zaznamenají zhruba 10 % skutečné návštěvnosti. Ne že by tolik lidí mělo vypnutý JavaScript, ale většinu přístupů tvoří roboti, kteří jej prostě nepotřebují. I pokud zvolíte řešení na straně PHP, často roboti sahají po neexistujících souborech anebo zkouší další neplechu.

Prakticky jediné stoprocentní řešení jak zaznamenat kompletní provoz je pomocí záznamů ze serveru. Ten musí každý požadavek vyřídit anebo zahodit. Samozřejmě, když už to dělá, tak proč si jej nezaznamenat do access log. Jedná se o soubor, kde na každém řádku bude požadavek a odpověď serveru. Což je trochu nepřehledné, zvláště pokud mají desítky tisíc řádků. Naštěstí k tomu existují nástroje jako Awstats, které dokážá access log analyzovat a vyhodnotit.

Aplikační řešení

Pokud používáte některý ze zaběhnutých redakčních systémů, určitě k němu najdete rozšíření pro měření návštěvnosti. To zapisuje data při generování PHP anebo podobně jako u Google Analytics přes měřící kód JavaScript. Popřípadě je kombinací obou.

Výhod je hned několik. Jednak přibývá lidí, kteří dbají na svou bezpečnost. Využívají takzvané Ghostery, což jsou rozšíření do prohlížeče, které umí hlídat soukromí. To obnáší například blokování měřících kódů a podezřelých externích skriptů. Rozhodně u takovéhoto uživatele nemáte šanci uložit cookies anebo využít lokální úložiště. Jestliže však vaše doména potřebuje uložit cookie většinou s tím nemají problém. Takže můžete sledovat aktivitu uživatele na stránce, který by normálně externí cookie zablokoval.

Další výhodou je právě sledování aktivitu uživatele na základě požadavků na PHP (server). I pokud by zablokoval všechny cookies anebo měl vypnutý javascript, tak záznamu při vygenerování stránky PHP se nevyhne.

Náhrada za Google Analytics

Alternativ je spousta, otázkou je co všechno po nich budete požadovat. Jestli jen měřit návštěvnost anebo i něco více. Jako jednoduché počítadlo postačí i klasický TopList. Moc toho neumí, ale zato váš web zařadí do žebříčků.

Zajímavou alternativou je clicky. Oproti Google Analytics se velmi snadno používá a je přehlednější pro běžného uživatele. Všechny tabulky a grafy jsou hezky zpracované. Funguje však pouze do 3 tisíc impresí za den, pak je třeba si pořídit placenou verzi za 10 USD.

Než jsem objevil Google Analytics používal jsem statcounter. Jedná se o jednu z nejstarších služeb pro měření návštěvnosti. Je zdarma do 250 tisíc impresí za měsíc. Vždy dobře posloužil a nikdy s ním nebyl problém.

Z českých služeb stojí za zmínku služba waudit.cz.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *