Jakmile máte na stránkách návštěvníka je velice jednoduché o něj přijít. Něco se mu načítá pomalu, ztrácí se v textu, anebo něco nefunguje a vyrušuje jej. Prostě zavře okno a už se nikdy nemusí vrátit. Často rozhodují vteřiny, ale někdy je to jednoduše o tom, jak dokážete za určitý časový úsek návštěvníka prostě a jednoduše zaujmout.
Dnes si ukážeme několik příkladů, které vám pomohou udržet si návštěvníka delší dobu na webu.
1. Návštěvník nechce na nic čekat
Nejčastějším problémem je přecenění rychlosti internetu. Dneska je běžné ve větších městech mít několik desítek megabitů, takže vám ani nepřijde, že obrázky v příspěvku se načítají pomalu. Jenomže to co se vám načítá ani ne vteřinu se může někomu s pomalejším internetem načítat třeba deset vteřin.
Je jasné, že chcete vašim návštěvníkům dopřát kvalitní design a fotky v maximální kvalitě, ale všeho moc škodí. U designu je ideální vměstnat se do 500 KB celkové velikosti. Navíc obrázky můžete nahrávat z jiné domény, třeba jen virtuálně, a tím podstatně zrychlit vykreslování celého webu. Například reklama je to poslední, co potřebujte návštěvníkovi ukázat.
Ale co krásné obrázky, které jsou nezbytné pro samotný článek? Stačí vložit do příspěvku zmenšené náhledy, které povedou buď rovnou na obrázek v maximálním rozlišení anebo speciální stránku, kde se nachází obrázek v plné velikosti a detailní popis co je na něm. Druhá varianta je výhodnější z hlediska optimalizace pro vyhledávače a WordPress jí v základní variantě umí.
Dávejte si rovněž pozor na načítání prvků z jiných webů. Častým problémem jsou tlačítka pro sdílení sociálních sítí. Stačí, aby měl třeba Facebook slabší chvilku a už se může zpomalit vykreslování webu. Existuje několik technik jak se tomu dá vyhnout. Například načítání do javascriptu anebo přes iframe. V každém případě je dobré dávat tlačítka na sdílení do spodní části článku.
2. Návštěvník se nechce nudit
Častým problémem je nudný text. Nemusí se nutně jednat o chybu autora, že jej napsat špatně. Klidně se může jednat o text určený pro pokročilé uživatele, který do začátku shrnuje nutné základy a pokročilejší čtenář se prostě nudí. Občas to může vést až k zavření stránky.
A jak se tomuto dá předejít? Jednoduše dobře strukturovaným textem. Pokud budete text dělit do kapitol, kde každý bude mít nadpis, tak čtenář může přeskočit v textu rovnou na místo, kde jej to zajímá. Přehlednost je prostě důležitá. Není nic horšího než jeden velký kus textu, v kterém není možné se pořádně orientovat.
Pokud nechcete textem příliš zatěžovat hlavu vašich návštěvníků, tak existuje nepsané pravidlo, že by v jednom odstavci nemělo být více než tří věty.
3. Opatrně při používání nových technologií
CSS je super o tom není pochyb. Umí vytvářet neuvěřitelné věci nejen z textem ale i elementy. Výsledkem může být například krásné menu se stínováním a po najetí myší efekty lahodící oku. Bohužel většinou jen vašemu. Zvláště u webů zaměřených na text, je třeba si uvědomit, že nejdůležitější je text a to všechno okolo může jen vyrušovat. Dobře se proto zamyslete jestli jsou opravdu všechny efekty potřebné a jestli by opravdu nestačilo jen to základní.
Dalším problémem u nových technologií jako je třeba CSS3, zvláště ve spojení s Javascriptem, je že nemusí vždy dobře fungovat. Nejedná se teď o zastaralý Internet Explorer ve verzi 6, který se stal noční můrou všech webdesignerů, ale o mobilní zařízení. S rozšířením chytrých telefonů je nutno s nimi stále více počítat. Dokonce dnes už se berou jako samozřejmost a právě tyto mohou mít s moderními technologiemi velký problém. Výsledkem může být nejen rozhozený design, ale i nefunkční web. Není nic horšího než menu webu, které nefunguje.
4. Nesnažte se být jiní
Už od počátku internetu jsou některé věci takovým nepsaným standardem. Například odkazy jsou modré a podtržené a reagují na najetí myší. Mnoho průzkumů dokázalo, že stačí, aby odkaz nebyl podtržený a někteří návštěvníci jej nejsou schopni identifikovat jako odkaz. Samozřejmě pokud děláte design v zelené barvě a potřebujete odkazy také zeleně, tak vám nic nebrání, ale zkuste je nechat alespoň podtržené.
Další jsou například ikonky. Nesnažte se vytvářet vlastní pro běžně známé a rozšířené. Je sice hezké, že jste se rozhodli nahradit klasickou Facebook ikonku, ale lidé jí prostě pak nemusí automaticky poznat a to je nebezpečné. Obdobně to funguje například u vyhledávání (lupa), e-mailu (dopis) anebo nápověda (otazník).
Důležité jsou i vhodně zvolené barvy ikonek. Červená znamená stop, zelená naopak vybízí ke kliknutí. Dávat tak na odhlášení zelenou barvu není dobrý nápad.
5. Snažte se, co možná obsah nejvíce rozšiřovat
Většina nových návštěvníků k vám dorazí přes odkazy, sociální sítě a vyhledávače. Neznají váš web a nevědí do od něj čekat. Je nutné je chytnout a nenechat odejít. Nepsané pravidlo říká, že pokud navštíví alespoň dvě stránky na vašem webu, tak si jej zapamatují. Samozřejmě záleží na více faktorech, ale není na škodu jim nabídnout, co možná nejvíce stránek k prozkoumání.
Základem jsou odkazy v samotném článku. Nebojte se odkazovat na starší články. Jednak spousta nových čtenářů o nich nemusí mít ani tušení a také to mají rádi vyhledávače. Čím více bude obsah propojen tím lépe. Ideální případ je, když návštěvník postupně otvírá odkazy na starší články v novém okně či panelu jak čte článek a následně prochází to, co si otevřel.
Dalším dobrým tipem jsou podobné články. Většinou to lidé řeší nějakým rozšířením k jejich redakčnímu systému, ale pokud dáváte dohromady například nějaký seriál na pokračování, vyplatí se ručně to projít a naházet tam odkazy na předchozí díly a po napsání nového, dát do předchozího odkaz na nový.
Velice dobře také fungují štítky a rubriky. Nebojte se pod/nad článek umístit odkaz na rubriku, do které článek patří. Zde se to dá vyřešit poměrně elegantně pomocí drobečkové navigace. Naopak štítky, podobně jako odkaz na osobní stránku autora a jeho další články, se vkládá na konec.
6. Web musí dávat smysl jako celek
Staré pravidlo říká, že pokud se po vašem webu pohybuje návštěvník musí si být celou dobu jistý, kde se vlastně nachází. Není nic horšího, než když na podstránkách měníte design. Například pro jednotlivé příspěvky používáte modrý a pro hlavní stránku červený. Návštěvník může být šokován, ale kvůli obsahu je schopen to nějak i překousnout.
Ovšem v případě, že se změní i navigace může to být velký problém. Například nové šablony k WordPress umožňují, aby hlavní stránka měla navigační lištu a stránka s příspěvky už ne. Návštěvník může být znechucen tím, že nemůže kliknout na rubriku anebo oblak štítků a prostě to všechno zavře.
Snažte se proto minimalizovat změny na stránce. Nechte návštěvníka v pohodě a klidu, ať si zvykne na koncept vašeho webu. Pokud se zde bude cítit pohodlně určitě se znovu vrátí.
Zde existuje jedna výjimka a tou je členská sekce anebo administrátorské rozhraní. Pokud je po přihlášení ve zvláštní části webu, je dobré jej na to nějak upozornit. V administraci se používá odlišný design a při pohybu na webu je oblíbené i využití nějaké navigační lišty v horní části stránky (například tak jak to má WordPress), kde najdete informaci o tom kdo je přihlášený, odkazy na důležité části administrace a tlačítko pro odhlášení.