Stavový kód 404 říká našemu prohlížeči, že stránka kterou hledá neexistuje. On pak může zkontrolovat zdali zadal správnou adresu a zkusit to znovu anebo všechno záložku v prohlížeči zavřít. Přitom byste mu toho často tolik mohli nabídnout. Proč to tedy neděláte?
Chybějící stránka může být důsledkem mnoha věcí. Web stárne a občas někdo něco smaže, přepíše se, složitější odkazy obsahující všemožné znaky mají tendence se při automatické úpravě na různých diskuzích špatně vkládat a pokud jsou dlouhé, tak je občas špatně zalomí. Prostě stránky 404 se běžně vyskytují všude. Někdo je řeší přesměrováním na domovskou stránku, což není vždy ideální. Představte si situaci, kdy v rozhovoru s nějakou osobností je odkaz na její profil. Po kliknutí se ale dostanete na domovskou stránku. Návštěvník bude mít pocit, že je něco rozbité. Je fér sdělit návštěvníkovi, že stránka neexistuje.
Pokud se poučíme od velkých hráčů, kteří investovali nemalé prostředky do optimalizace, většinou se dostaneme na stránku, která jasně ukazuje že je něco špatně. Nachází se na ní logo, číslo 404 a informace, že stránka nemůže být nalezena. Součástí je i kontakt na administrátora, aby návštěvník mohl případně nahlásit chybu anebo požádat o pomoc. Co se týká navigace je zde vždy odkaz na hlavní stránku, nejžádanější obsah a informace o stránce. Pokud se totiž k vám dostane někdo z venku a neví co se děje, tak mu dáte možnost zjistit kam se dostal. Součástí často bývá i formulář pro vyhledávání.
Zajímavý obsah
Nabídka jakéhokoliv zajímavého obsahu je samozřejmě žádoucí. Můžete vybrat třeba 5 aktuálních článků a dalších 5, které mají největší počet přečtení za určitou dobu. Samozřejmě záleží na druhu webu. U wiki projektu můžete použít jakékoliv články, podobně i u webu se zábavnými obrázky, protože daný obsah neztrácí na aktuálnosti. Ovšem u webu, který informuje o aktuálním počasím, zrovna sahat do minulosti není vhodné.
U eshopu nahradí nejčtenější články nejprodávanější zboží a aktuální články, zase případné slevové akce. Nesmí se to ovšem přehánět, aby se z vaší stránky 404 nestal rozcestník.
Vyhledávací formulář
Lidé umí používat vyhledávače, protože je využívají každý den. Když se dostanou na stránku 404, uvidí že obsah chybí, ale zároveň tam bude i formulář pro vyhledávání zkusí jej použít. V případě, že máte kvalitní vyhledávání a obsah existuje, tak je problém v podstatě vyřešen.
Informace o projektu
Jak už bylo zmíněno občas se na vaše stránky dostane zbloudilá duše. Takovou situaci může způsobit velké množství příčin. Důležité ale je, aby se návštěvník co nejdříve zase „našel“. Omluvte se mu a nabídněte odkaz na stránku „O nás“ anebo „O projektu“. Když bude mít zájem dozví se všechno o vašem webu a může pokračovat v jeho procházení.
Další prvky
Někdy dávají webmásteři na stránku 404 i náhled posledních příspěvků ze sociálních sítí, formulář k odběru emailů, speciální nabídky, reklamu a tak dále. Není to zrovna ideální protože stránku 404 by v ideálním případě neměl nikdo najít. Když už ano, měla by být přehledná a nenutit návštěvníka příliš přemýšlet. Čím dříve jej dostanete na nějaký obsah tím lépe. Může totiž také vše zavřít a už se nevrátí.