Vytvoření webu na WordPress pro klienta – na co nezapomínat

S WordPress už děláte nějakou tu dobu a máte za sebou pár úspěchů. Možná přemýšlíte, že byste dokázali díky webům na WordPress vydělat nějaké ty peníze. Našli jste si svého prvního klienta a je načase se do toho pustit. Ve skutečnosti to ale může být daleko složitější než se zdá.

Co nabídnout klientovi

Schůzka s klientem je velice důležitá. Většinou ještě není úplně rozhodnutý a často se jde jen poptat na detaily. Anebo už může být definitivně rozhodnutý, ale právě díky vhodné komunikaci s vámi zjistí, že si to musí ještě pořádně promyslet.

Než se pustíte do samotného probírání toho jak má web vypadat je dobré ujasnit si hned na začátku některé věci, protože právě od nich se bude odvíjet výsledná cena.

Většina klientů chce SEO. Ideálně jej udělat rovnou s webem. Na tohle je třeba se připravit ať nezůstanete stát s otevřenou pusou a nebudete vědět co na to říct. Je dobré mít základy optimalizace webů pro vyhledávače. Říct klientovi co pro něj můžete udělat a co už je práce pro jiné odborníky. Pokud chce uživatel SEO friendly web většinou to znamená upravit vhodným způsobem šablonu. Nainstalovat SEO plugin nestačí. Tyto jednotlivé úpravy vás budou stát čas, tedy je třeba náklady zahrnout do výsledné ceny.

Bude chtít klient postarat se o údržbu? Jednak je třeba smluvně určit nějakou záruku na dodanou práci, ale také většina zákazníků nemusí mít ponětí, co je to webhosting. Třeba už od začátku budou vyžadovat ať se jim o všechno postaráte včetně aktualizace a hostování. Zde je třeba odhadnout náklady spojené s údržbou webu. Připravte se, že budete muset řešit nekompatibilitu pluginů (včetně chybějící češtiny), obnovování ze zálohy a další problémy. Starat se o klientův WordPress není jen jednou za týden aktualizovat pluginy.

Zálohování a bezpečnost. Tato témata jsou velice nákladnou záležitostí. Někteří klienti automaticky předpokládají, že když se jim postaráte o webhosting tak jsou v tom pravidelné zálohy na vyžádání a kompletně zajištěná bezpečnost. Jenomže pokud jim slíbíte obnovu ze zálohy při jejich chybě zdarma, tak potom budete vstávat ve tři ráno, protože si klient při psaní článků něco omylem smazal a neví jak fungují revize. Pod bezpečností si také každý představí něco jiného. Je rozdíl zablokovat přes WordFence agresivní roboty co zkouší hádat heslo a 500 Mbps DDoS útok. Náklady spojené s bezpečností a zálohováním nemusí být zas tak malé jak se na první pohled může zdát. Tedy ujasněte si cenu a co vůbec dokážete zvládnout. Je dobré také kontaktovat svého provozovatele webhostingu a postavit jej před otázku: „Pokud na web mého klienta půjde 100 Mbps DDoS útok, co s tím uděláte?“ Jestliže odpověď bude vyhýbavá je třeba sáhnout po cloud based řešení jako je Securi, CloudFlare anebo Akamai. Na výběr je toho dost, jen to není zrovna nejlevnější záležitost.

Design

Samotný design webu nemusí být pro klienta jasný od začátku. Většinou přijde s nějakou myšlenkou, někde něco viděl co se mu líbilo. Za pár minut se mu to už ale zas tak líbit nemusí protože mu ukážete některou z nablýskaných prémiových šablon. Samozřejmě záleží na rozpočtu, někdo chce úplně unikátní šablonu a pak se skice nevyhnete. Jiný prostě peníze nemá a tak dá za vděk bezplatné šabloně s pár úpravami. Pokud zákazník váhá, protože si výsledek neumí vůbec představit, nezapomínejte že máte k dispozici nástroje jako je Gimp či Photoshop. Můžete si udělat printscreens prémiové šablony, rozřezat jí a pohybovat s prvky jak je libo. Klient tak v reálném čase uvidí, co zhruba může očekávat.

Design není jen o vzhledu šablony ale i o UI (user interface). Máte dostatek zkušeností abyste zjistili, co na šabloně nemusí fungovat správně a co by bylo potřeba. Důležité je vědět účel webu a k čemu má sloužit. Je rozdíl mezi firemní prezentací a webem určeným k propagaci jednoho produktu.

Vývoj

Pokud už je s klientem všechno ujasněno je načase přejít k vývoji. Pokud děláte všechno od začátku, tak vždy dbejte na standardy. Klient se určitě bude chtít pochlubit nějakým hodnocením a prožene váš výtvor přes různé online nástroje. Nejdůležitější jsou validator.w3.org, gtmetrix.com a Google PageSpeed Insights. Také to lépe vypadá v referencích. Konkurence je nemilosrdná a za prohřešky proti HTML5 či XHTML vás ráda potrápí.

Další věci

Ze schůzky s klientem už máte jasno, co dále očekává. Tedy instalaci WordPress na webhosting, výběr vhodných pluginů, nastavení zálohování a bezpečnosti. Pokud s WordPress bude pracovat více lidí určitě by stálo za to domluvit školení. Hodí se i zpracovaný jednoduchý návod se screenshoty pro obsluhu WordPress

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *