Na co je dobré myslet než spustíte nový web

Spuštění webů je plné emocí z velkého očekávání. Těšíme se na první návštěvníky, nemůžeme se dočkat jak na náš web zareagují. Často v poslední okamžik podlehneme a dopustíme se úprav, které mohou do budoucna negativně ovlivnit celý projekt. Web bychom měli plánovat s chladnou hlavou a teprve starat se o něj s emocemi 🙂

Zamyslete se k čemu bude web sloužit

Šablona kterou jste si vybrali může být pro vás ideální anebo hezká, ale pro samotný web na obtíž. Častým problémem jsou například postranní sloupce. Přemýšlíte, že je využijete někdy do budoucna, ale nemáte představu co na nich bude? Tak je zřejmě nepotřebujte anebo si vystačíte jen s jedním.

Měli byste si pokládat vždy otázku, co od vašeho webu bude očekávat uživatel či zákazník. Jaké funkce opravdu využije, na které se zaměří a jak se bude po webu pohybovat. Představte si jeho oči, které jdou postupně po stránce, přes jednotlivé prvky za určitým cílem. Co můžete udělat abyste mu pomohli?

Přizpůsobte web jeho primárnímu určení

Už jsem si uvedli, že postranní sloupce nemusí být vždy ideální. Například u diskuzního fóra mohou působit velice rušivě. Případnou reklamu anebo doplňující informace se tak lépe dostane do povědomí mezi jednotlivými příspěvky diskutujících.

Zůstaňme ještě u diskuzního fóra. Představme si vlákno v kterém si povídá větší množství lidí. Navzájem na sebe reagují. Může v tom vznikat při větším množství diskutujících chaos. Někdo to řeší řazením reakci pod sebou jiný pomocí citací. Záleží spíše na předpokládaném množství příspěvků a jejich délce. Pokud očekáváte, že mezi sebou uživatelé prohodí vždy jen pár vět, je lepší reakce dávat hned pod příspěvek s menším odsazením. Jako vodítko mohou působit ještě čáry, které vizuálně propojí příspěvek a reakci. Naopak u věcných diskuzí, které se týkají tématu (prvního příspěvku) se hodí dávat reakce pod sebou podle časového sledu a případně povolit citace. Obecně však u opravdu dlouhých diskuzí můžete zkusit stránkování anebo index s nadpisy a jménem diskutujících, které budou odkazy s kotvami.

Obdobně můžeme postupovat například u stránkách s vtipy. Oblíbené je u nás stále stránkování například po deseti vtipech, ale v zahraničí se setkáváme spíše s variantou takzvaného nekonečného scrollování, kdy se jednotlivé obrázky/texty načítají postupně, jak uživatel scrolluje dolů. Tomu je samozřejmě nutné přizpůsobit i postranní sloupec. Buď jej uděláte opravdu dlouhý, anebo bude scrollovat s uživatelem.

Obecně se vyplatí sledovat konkurenci, zvláště v zahraničí. Udělejte si poznámky jak to u nich funguje a zkuste přemýšlet proč to tak mají. Jaký z toho má přínos provozovatel a jaký uživatel. Někdy je nutné přidat na stránku prvek, který je tam čistě z důvodu reklamy a propagace a uživatel může do jisté míry obtěžovat, ale někdo musí provoz webu zaplatit.

Počítejte s růstem

Postupem času bude váš web růst. Množství obsahu přibývat a je třeba s tím celkově počítat. Například námi zmíněné nekonečné scrollování nemůže být ve skutečnosti nekonečné, protože by prohlížeč uživatele zamrzl. Musíme se prostě rozhodnout, že po například dvoustém vtipu se objeví stránkování.

Mimo množství obsahu se podepíše na růstu i počet položek v menu. Častým problémem například blogů bývá rozdělení obsahu podle data. Mají seznam měsíců od založení a pod každým se skrývají příspěvky v daném měsíci napsané. Co se však stane, když blog bude mít pět let? Bude v manu najednou 60 měsíců? To už je celkem hodně a hlavně nepraktické. Místo toho to chce začít příspěvky starší jednoho roku ukládat do archivu anebo prostě místo měsíců zvolit kategorie.

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *