Co dělá opravář WordPress

Vytváření webů na míru ve WordPress má jasný postup. Každý z vývojářů k němu přistupuje sice trochu jinak, ale celý proces bývá plynulý a pokud klient spolupracuje tak vše probíhá poměrně rychle. Stačí si předem stanovit pravidla, podepsat smlouvu a jde se na to. Ovšem ne každý může začít hned jako webdeveloper anebo prostě jen nerad dělá dlouhodobě na jednom projektu. WordPress je v tomto případě ideální, protože bez profesionální správy se často něco rozbije. Pak je potřeba najít opraváře.

Jak to probíhá

Většinou zavolá klient, že potřebuje pomoct s webem. Často opakuje, že to musí být hlavně rychle. Je třeba si ujasnit v jakém stavu je web a že celý proces konzultace je zpoplatněn. Tato částka bývá zároveň zálohou, pro další spolupráci. Pokud klient nebude chtít pokračovat ve spolupráci, tak poplatek za konzultaci zaplatí vynaložený čas. Výše poplatku bývá různá, většinou se pohybuje kolem tisícovky a zahrnuje hodinu až dvě práce.

Opravář většinou pracuje s webem, který už existuje, ale z nějakého důvodu nefunguje. Může se jednat o nedokončený web, chybu při aktualizaci/instalaci, rozbitý kód/databáze, hacknutý web, problém s DNS, doménou anebo i webhostingem/VPS. Od opraváře se očekává, že všechno tohle umí vyřešit.

Následuje letmá identifikace problému, získání přístupů, zálohování a zjištění stavu. Všechno si důkladně zapisujete, pro budoucí potřebu. Oprava je většinou rychlá. Zvláště v dobách aktualizací se může jednat třeba o bílou obrazovku smrti, někdy se objeví i problém s aktualizací webserveru, kdy nová konfigurace něco rozhodí. Jsou to vesměs banální problémy, který pokročilý uživatel dokáže i sám opravit. WordPress však využívají převážně laikové, kteří nemají ani základní znalosti a tak se bez opraváře neobejdou.

Pokud opravář nedokáže vyřešit problém do několika hodin, následuje porada s klientem a návrh na řešení. Hlavně časový odhad a cena. Lákadlem bývá započtení poplatku za konzultaci do celkové ceny. V případě, že se jednalo o jednoduchý problém, který se vyřešil rychle je dobré ještě klienta upozornit na další odhalené potenciální problémy, které si opravář zapsal.

Další práce

V případě že jsou potřeba větší a náročnější úpravy se vypracuje nějaký odhadovaný plán prací. V Česku je celkem běžné, že původní vývojář nedokončí z nějakého důvodu web. Ten je rozpracovaný a klient hledá někoho nového. Tady se pak postupuje podle toho jestli se na tom co je hotové dá stavět anebo je třeba začít od začátku. Opraváři samozřejmě umí postavit úplně nový web. Někdy je pro ně právě role opraváře spíše přivýdělkem, aby získali nové zakázky, popřípadě dobrý start jak získat reference.

Odvirování webu je časově náročná záležitost. Potřebují jí hlavně klienti, které nemají zálohy. Někdy se vše čistí, jindy se vytáhnou jen změny oproti nové instalaci a data. Někteří opraváři se na to specializují a rovnou pak prodají i sebe sama jako administrátora za pravidelný měsíční poplatek. Klient který si projde problémem se zavirovaným webem, většinou pochopí, že za bezpečnost se platí. Tady je vhodné upozornit na to, že vše zahrnuje i migraci webu na vlastní VPS či dedikovaný server. Klient také získá krom nového administrátora i znatelné zrychlení. Kdo umí spravovat server dokáže pro WordPress vytvořit lepší prostředí než je běžný sdílený webhosting.

Cena za další práce se pohybuje buď jako hodinovka anebo paušál. Záleží o jaký úkon se jedná a jak je časově náročný. V případě rozsáhlým prací je klient spíše ochoten zaplatit předem domluvený paušál. Ovšem často požaduje nějaké záruky, že práce bude dokončena včas.

U problémů, který spěchá (odvirování, migrace) opravář počítá s hodně dlouhou prací, která se přetáhne i do brzkého rána a klient, že se to prodraží. Je dobré si však vždy stanovit předem cenu i rozsah odvedené práce. Vzhledem k tomu, že často není čas na sepsání smlouvy je třeba řešit vše po emailu. Jak rozsah tak i cenu. Telefon není zárukou ničeho.

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *